Flugten til frihed

22. november 2015 af Jesper Skovlund

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Flugten til frihed billede

Filmen er western og roadmovie men først og fremmest en fortælling om to mennesker der gang på gang konfronteres med eksistentielle valg der taler lige ind i vor tid.

Lad endelig ikke den triste fordanskning af filmens originaltitel afholde jer fra at se denne mesterlige Camus-filmatisering. Den franske originaltitel er ”Loin des hommes” (eng. ”Far from Men”) – men hvorfor ikke bare beholde mesterforfatteren Albert Camus´ titel på novellen ”L'Hote” (da.: ”Gæsten”).

Året er 1954 og den Algeriske krig udkæmpes. Læreren Daru (Viggo Mortensen) lever afsondret som eneste lærer på sin lille skole i et øde algerisk bjerglandskab. Hver dag underviser han de algeriske børn på fransk. Da franskmænd ankommer for at advare ham om, at oprørere har slået skolelæreren ihjel i en nærliggende landsby og at han derfor bør flygte, afslår han. Senere overdrages han meget mod sin vilje en algerisk fange, Mohamed (Reda Kateb) der skal føres til byen for at modtage sin dom for mord. Daru vil ikke føre et menneske til en dom der garanteret er dødsstraf.

Instruktøren David Oelhoffen lykkes med på enkleste vis at gøre nuancerede portrætter af to mennesker Daru og Mohamed der begge vil det gode. Replikkerne er aldrig sludrende men udtryksfulde – og pauserne gang på gang velanbragte. Stilheden i det mægtige, golde men smukke landskab er overvældende og kræver sit menneske at leve i. Landskabet og omstændighederne i det betyder, at de to mennesker gang på gang konfronteres med eksistentielle valg – helt i tråd med den eksistentialistiske mesterforfatters intention.

Det er elementært spændende, når de to mænd kæmper sig gennem landskabet på flugt fra både franskmænd og algeriere – nærmest en western er det. Og det er inderligt og overraskende, når deres historier langsomt, som i en roadmovie, kommer for dagen. Man får efterhånden en forståelse for, hvorfor de gør som de gør. Og så evner instruktøren endda med slutningen at manifestere et håb midt i den absurde krig. Det er svært ikke at få øje på, at filmen taler lige ind i vor tid.

Der har vist aldrig været tvivl om, at Viggo Mortensen er en eminent skuespiller. Det bliver i denne film atter engang bekræftet. Daru er en sammensat figur der ”ikke bare er skolelærer” men et menneske med en overraskende fortid og nogle helt afgørende valg i kroppen. I Mortensens gestaltning af figuren er der fuld dækning for personligheden. Nok er Mortensen stjernen i filmen – om end uden nykker og attitude – ikke desto mindre kan man sige det samme om Reda Kateb og hans gestaltning af Mohamed. Det er i mødet mellem to ligeværdige mennesker, at filmens personligheder træder frem og ikke mindst at håbet gestaltes. Hvor tit har vi ikke set vesterlændinges egne problemer skildret på baggrund af ”de fremmede”. Det sker ikke her – tværtimod.

Der er intet ekstramateriale på DVD-en.
Mis. Label.

Titel: Flugten til frihed