I Accuse

30. maj 2005 af Claus Larsen

Autentisk drama om seksuelt overgreb

Der er sjældenhed at man i dansk distribution ser ret mange canadiske film. John Ketcham, som var producer på den ganske fine The Hurricane, springer ned i instruktørstolen med i Accuse, der ligesom The Hurricane er løst baseret på virkelige hændelser.
Kimberley er enlig moder med hang til fest og farver, og da hun en dag beskylder den elskede bylæge for seksuelle overgreb under narkose begynder byen at vende hende ryggen. DNA-test viser lægens uskyldighed, men Kimberley er ganske sikker i sin sag, hvorfor hun hyrer en privatdetektiv til at følge lægens spor. Det viser sig, at han er en pervers stodder med meget snedige planer. Og så må man selv gætte sig til om retfærdigheden sker fyldest til sidst.
Filmen er beregnet til TV-mediet og minder i dramaturgi og stil meget om Danielle Steele-film, der dyrker meldramaet til en grad, hvor det er kvalmende. Ind imellem har man så footage af retsmedicinere, der i bedste reality-TV stil forsøger at gøre brug af de forhåndværende beviser. I rollen som lægen har man hentet den nuttede John Hannah fra Skotland. En mand, der faktisk nåede at få et lille gennembrud i Hollywood med Sliding Doors og Mummie, for ikke at glemme den uforglemmelige rolle som bøssen, der lægger vennen Gareth i graven med et W.H. Auden-digt i Fire brylupper og en begravelse. Hannah er en hæderlig skuespiller, der dog i rollen som skurk falder helt igennem isen, der i forvejen er meget tynd pga. af det svage manuskript og de gennemskuelige karakterer. Nu er retsalsdramaet som regel en spændende sag for nogen, og det er da også her at filmen henter de to stjerner, det kunne blive til i denne omgang.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment

Titel: I Accuse
Original Titel: I Accuse