Jumper

22. februar 2008 af Christian Arhoff Andersen

Jumper billede

Hayden Christensen kan springe fra sted til sted over hele verden i Doug Liman's sience fiction thriller

”Jumper” er seneste film fra Doug Liman, manden bag den første Bourne og ”Mr. Og Mrs. Smith”, og men disse to internationale megasucceser på CV’et, burde en tredje være en selvfølge. Allieret med et spændende koncept om folk der kan ”jumpe” fra sted til sted overalt på jorden, stjerner som Hayden Christensen fra de nye ”Star Wars” film, Samuel L. Jackson og manuskriptforfattere der har skrevet på ”Batman Begins” og ”Fight Club”, burde ”Jumper” være en sikker succes. Det er den bare ikke.

”Jumper” handler mest af alt om David Rice (Hayden Christensen). David har haft en hård barndom. Hans mor forlod ham og hans far, da han var fem år gammel, og hans far drikker for meget og har ingen anelse om hvordan han skal opdrage et barn alene. David er derfor meget genert og stille og bliver derfor drillet i skolen. Den eneste rigtige ven han har, er Millie(Rachel Bilson). Efter at David har givet Millie en gave, finder en af drengene ud af det, og kaster hans gave ud på isen. Trodsig og sur, bevæger David sig ud på den usikre is, og ender med at falde igennem. Fanget under isen, uden chance for at overleve, kæmper David for sit liv og koncentrere sig desperat for at finde en vej op. Pludselig ligger David på gulvet i skolens bibliotek, gennemblødt men i live. Men hvordan? Han var jo fanget under isen for et øjeblik siden?

Konceptet er simpelt, men genialt i ”Jumper”. Vores hovedperson kan springe fra sted til sted over hele verden, ved simpelthen at se billeder fra stedet, eller finde stedet i sine egne minder. Det er dog ikke kun positivt at være en ”jumper” da der er krig mellem dem og palladinerne, en hemmelig organisation, der mener at alle ”jumpers” er onde, da de har mere magt, end noget menneske bør have. Konceptet er rigtigt godt fundet på, og man kunne sagtens forestille sig at ”Jumper” kunne have ført til en stor science fiction film saga på niveau med ”Matrix”, hvis manuskriptet ikke føltes som om det var skrevet på en weekend af fulde teenagere. Alt potentialet som filmen burde have, falder næsten totalt igennem, fordi manuskriptet slet ikke kan leve op til det godt udtænkte koncept.

Hayden Christensen er desværre igen ikke særligt god. Efter at han fik utroligt meget kritik for hans stive skuespil i de nye ”Star Wars” film, skulle ”Jumper” bevise at han for det første er en god skuespiller og for det andet, en fremtidig ”leading man” i store Hollywood produktioner. Hvordan Doug Liman fik den ide at Hayden Christensen skulle spille samme slags rolle som han gjorde i de nye ”Star Wars”, når han ikke kunne i de film er mig en gåde. Han er heldigvis den eneste dårlige, hvilket er uheldigt fordi han er hovedrollen, men det tager ikke noget fra både Jamie Bell(Billy Elliot, Hallam Foe) og Samuel L. Jackson, der begge levere fremragende præstationer. Man kan kun håbe på at hvis de laver en 2’er, som filmen lægger utroligt meget op til, at det blive Jamie Bell’s Griffin rolle der bliver omdrejningspunktet. Rachel Bilson(The O.C.) gør det udmærket, men hendes skuespil lider under at hun har så mange scener med Hayden Christensen. Mindre roller til Diane Lane og Michael Rooker, har ikke spilletid nok til at gøre et indtryk.

”Jumper” har mange problemer, men det største må være spilletiden. For en gangs skyld er en amerikansk film for kort og 88 minutter er alt for kort tid for en film som denne. Filmen ville være meget bedre hvis man havde en halv time mere, hvor man forklare mere om personerne, og hvad præcis konflikten mellem ”jumpers” og palladiner er bygget på. Desuden lider film også under at mange af de action scener der fylder filmens 88 minutter, ikke er specielt spændende eller mindeværdige. Alle kan huske Nightcrawlers indbrud i det Hvide Hus i starten af ”X-men 2” og i betragtning af at kan ”jumpe” på samme måde som i denne film, gør den korte åbningscene mere indtryk end noget af det action i denne film.
”Jumper” er godt udtænkt, men dårligt udført. Det er sådan en film hvor man har svært ved at nyde den hvor hvad den er, fordi man sidder og tænker over, hvor meget bedre den kunne være. Denne anmelder håber bare at der er nogen der stjæler konceptet i fremtiden og laver en film de kan være bekendt ud af det.

Titel: Jumper
Original Titel: Jumper
Premieredato: 22. februar 2008