Mad Men - Sæson 4

11. september 2011 af Mie Bach

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Mad Men - Sæson 4 billede

Fjerde sæson af serien, der bare bliver bedre og bedre.

Tredje sæson sluttede med en skilsmisse og et nystartet firma. Betty og Don er flyttet fra hinanden, og mens Don er flyttet ind i en lejlighed i New York, er Betty blevet boende i huset sammen med hendes nye mand Henry. Særligt datteren Sally har svært ved at undvære sin far, og forholdet mellem hende og Betty spidser til. Det er som om, at skilsmissen har gjort Don til en bedre far og Betty til en værre mor. Hun har udviklet sig til en sand control freak, og den sympati man tidligere havde for hende svinder langsomt hen. Sterling Cooper Draper Pryce er kommet godt fra start, men de må kæmpe for at holde på deres kunder og ikke mindst få nye. En stor del af staben er den samme. Peggy kæmper fortsat med kærligheden, Pete skal være far og Joan har netop sendt sin mand til Vietnam. Don forsøger at forbedre sig, men fortiden sniger sig ind på ham. Han tager til Californien for at besøge Anna, men bliver mødt med en chorkerende nyhed.

De mange affærer, drinks og utallige cigaretter er fortsat en fast bestanddel af serien. Moral er der dog mindre af. Som Roger siger til Don ”When God closes a door, he opens a dress”. Citatet er blot et af mange eksempler på, hvor godt denne serie er skrevet. Undertegnede har tidligere rost serien for dialogen, og den ros skal serien fortsat have, for den er helt fantastisk. Karaktererne er enormt komplekse, og personskildringerne er et af seriens stærkeste kort. Man kan aldrig helt forudse deres næste træk, og deres utilregnelighed er serien suspense. Gruppen af faste karakterer, heriblandt Don, Betty, Peggy, Joan, Roger og Pete, er forholdsvis lille og størstedelen har været med siden sæson 1. Det er klart en styrke, da det giver tid til at bygge karaktererne op og skabe tilknytning til dem. Heri er netop fordelen ved tv-serier, frem for film.

Fjerde sæson lever på alle måder op til de foregående og Matthew Weiner har på ingen måde tabt pusten. Selv efter fjerde sæson er der masser af uåbnede døre. Det eneste man kan ærgres over, er at hver sæson kun er på 13 afsnit. Amerikanerne er ligeledes begejstrede for serien og 2,92 millioner så med på premiereaftenen af sæson 4, hvilket er det højeste antal ved en sæsonstart.

Ekstramateriale er der en hel del af i denne sæson, men ikke af den spændende ”Behind the Scenes” slags. Her er hverken fraklip, skuespillerinterview eller preview fra næste sæson. Dog er der fire forskellige dokumentarfilm Divorce: Circa 1960's 3 Parts, How to Succeed in Businees Draper Style, Marketing the Mustang: An American Classic og 1964 Presidential Campaignsom, som samlet set udgør 3,5 time.

Endnu en sæson Mad Men til efterårsaftenerne kan varmt anbefales!

Mis. Label.

Titel: Mad Men - Sæson 4