Streaming anmeldelse

Peter Pan & Wendy (Disney+)

28. april 2023 af Jesper Poulsen

Peter Pan & Wendy (Disney+) billede

En slags coming-of-age-filmatisering af eventyret om Peter Pan. Det er såmænd lykkes meget godt, og der er både noget til de yngste og de ældste...

Baseret på J.M. Barries bog og Disneys tegnefilm fra 1953, så får vi her endnu en Peter Pan-filmatisering. Jeg har ganske enkelt mistet overblikket over, hvor mange gange den fortælling har fundet vej til det store lærred. Til al held, så er den seneste ganske frisk i sin stil og så er det oven i købet rart, at den ikke er unødigt trukket i langdrag. Hvis du ikke har interesse i rulletekster, så slipper du med en god halvanden times spilletid.

Samtidig er der her tale om en dannelseshistorie, hvor jeg vil stille spørgsmålstegn ved, om Peter Pan er vores reelle hovedperson. Som titlen angiver, så er der mere en Wendy-vinkel på begivenhederne, selvom drengen, der nægter at blive voksen - og som endda kan flyve - naturligvis er et trækplaster i sig selv. Omdrejningspunktet er den ældste søskende i flokken, som læser Peter Pan-historier op for sine brødre. Disse lever sig til fulde ind i fortællingerne og leger og dramatiserer sig videre i det. Til alles store overraskelse, så er Peter Pan ikke blot en eventyrfigur. Han viser sig nemlig for de tre søskende, lærer dem at flyve, tager dem med til Ønskeøen og så ruller der sig ellers noget af et scenarie ud med indianere, Lost Boys, krokodiller og naturligvis sørøvere. Sidstnævnte klan naturligvis med den ondskabsfulde Kaptajn Klo i spidsen.

Jude Law er slet ikke noget dumt bud på Kaptajn Klo og man får hans misundelse, hævngerrighed og kynisme at se. Gammelt nag lever i bedste velgående og til alt held, så samles unge helte til kamp mod de voksne skurke. Det store børneensemble gør det glimrende, men det virker lidt tillært woke, at der både skal være plads til stort set samtlige nationaliteter og børn med handicap blandt skuespillerne. Mangfoldigheden længe leve jovist, men også søgt frisind og unødig distance fra Peter Pans forlæg. Denne signaturs kop te involverer aldrig musicalelementer i film. Ikke desto mindre, så er de kortvarige og sammenhængspassende, så for en gang skyld er det ikke tåkrummende.

Det er ganske svært at rangere denne udgivelses placering i rækken af Peter Pan-film. Til gengæld er det lettere at spotte, at den formår at underholde med forholdsvis få midler og god grafik og opsætning. Der er skruet op for charmen, men den bliver ikke kvalm eller for meget. Et fuldblodseksempel på hvordan man tilfredsstiller et bredt publikum og af samme grund kvitteres med 4 stjerner.

Titel: Peter Pan & Wendy (Disney+)
Original Titel: Peter Pan & Wendy
Premieredato: 28. april 2023
Instruktør: David Lowery
Skuespillere: Jude Law, Alan Tudyk, Molly Parker, Alexander Molony, Ever Anderson, Yara Shahidi, Alyssa Wapanatahk, Joshua Pickering, Jacobi Jupe, Jim Gaffigan, Florence Bensberg, Caelan Edie, Kelsey Yates, Felix De Sousa
Spilletid: 103 min.
Selskab: Disney, 2023
Genre: Adventure , Familie