Raw

17. oktober 2017 af Henrik Andersen

Raw billede

Vegetaren Justine smager for første gang råt kød under et ydmygende ritual på hendes nye skole. Hun forandres langsomt til noget, der har været gemt væk i hende hele livet. Noget dyrisk og råt. Raw er ikke for sarte sjæle, og selvom den ikke levere blod og splat i litervis. så formår den alligevel at overraske på dens helt egen stilfærdige og ganske ubehagelige facon. Raw er en stilfærdig stiløvelse i hvordan, man sagtens kan få tilskueren til at gyse blot ved hjælp af en god historie og overbevisende skuespil.

Justine er 16, og som alle andre i hendes familie skal hun læse videre til Dyrelæge. Hun starter på den samme skole som hendes storesøster også går på, og inden længe bliver hun sammen med alle de andre nye elever, kastet ud i en masse traditionsrige optagelses ritualer som skolen stolt bære på. På et tidspunkt bliver hun tvunget til at spise råt kød. Dette er meget grænseoverskridende, da hun som alle i hendes familie også er vegetar. Efter episoden med det rå kød, føler Justine sig forandret. Noget er vagt til live i hende. En urgammel længsel efter kød. Om det er fra dyr eller menneske betyder mindre, bare det er råt.

Raw har fået meget omtale af pressen omkring hvor barsk og rå den skule være. Folk der besvimede under premieren, og en masse andre historier der var med til at skabe en hype omkring filmen, da den skulle lanceres. Forvent ikke et monster splatter hit med billige skræk effekter, men derimod et langsomt fortalt drama der indeholder et par blodige scener. Det hele er flot fortalt og man sidder tilbage med en uro i kroppen. Hvad var det jeg lige så. Instruktøren Julia Ducournau fortæller denne udviklingshistorie på en indlevende og også genkendelig facon, der er med til at trække hele scenariet imod realisme. Det virker godt, og man er med hovedpersonen hele vejen.

Justine der bliver spillet fantastisk af Garance Marillier, er den stille pige som de fleste nok er stødt på en eller flere gange. Marillier er en dygtig skuespiller der med små og stille antydninger langsomt viser os den forvandling, som hendes karakter kommer igennem. Det er meget følelsesladet og intenst, og hun er en af den slags skuespillere, der er med til at suge en ind i historien.

Raw er ikke for alle, men tør man give den en chance, er der bestemt serveret en spændende og anderledes oplevelse. Server eksempelvis en rød bøf til og et godt glas rødvin.

Der er ikke noget ekstramateriale på denne Blu-ray udgivelse.

Filmen er flot præsenteret i dens oprindelige Cinemascope format og lyden kan nydes i DTS Digital Surround 5.1.