Sand Serpents

15. januar 2012 af Henrik Andersen

Sand Serpents billede

Sand Serpents er en spillefilm produceret til TV. Et ligegyldigt manuskript, og skuespillere der kæmper med kedelige replikker, overskygger desværre spændingen.

Et hold Amerikanske soldater i Afghanistan er på en mission i ørkenen. De bliver hurtigt overmandet af Taliban og taget til fange. Under ildkampen har en eksplosion vækket nogle kæmpe sandorm dybt under ørkensandet, og pludselig er Talibankrigerne det mindste problem, de Amerikanske soldater har. Den Black Hawk helikopter der kommer dem til undsætning bliver smadret af de kæmpe sandorm, og nu må de tilbageværende soldater forsøge at finde vej hjem på anden vis. De slår sig snart sammen med lokalbefolkningen i kampen imod de umættelige sandorme, men kampen er ikke lige, og må nogen ofre sig, for at de andre kan slippe levende væk.

Sand Serpents er en Tv-film, og det ses tydeligt at budgettet ikke har været særligt stort. Men dette er desværre ikke en undskyldning for det kedelige manuskript og overordnet mangel på fantasi. Skuespillerne kæmper med dårlige replikker, og de ellers udmærkede digitale effekter drukner i en ligegyldig historie, som man allerede mister lysten til at følge med i efter de første 15 minutter.

På DVD kassetten står der på bagsiden at Sand Serpents er en blanding imellem The Hurt Locker og Tremors. Dette er tydeligvis kun skrevet for at prøve at lokke folk til at investere penge i denne ganske ligegyldige Tv-Film. Både The Hurt Locker og Tremors er på hver deres måde fremragende film, og tåler kun ganske få sammenligninger med Sand Serpents.

De digitale computer effekter i Sand Serpents er sådan set ganske udmærkede, uden det på nogen måde er noget, man spærrer øjnene specielt op over. Her i det herrens år 2012 kan de fleste med adgang til en computer med et effektprogram lave digitale effekter til deres hjemmevideoer. Derfor bliver man som forbruger og fan af den fantastiske genere, også mere og mere kritisk overfor, hvad der bliver spyttet ud på markedet. Effekterne i Sand Serpents er meget ensformige og man ser hele tiden de glubske bæster lave de samme ting og bevægelser. Der er også lange forfølgelses scener (blandt andet i en bil) hvor man slet ikke ser sandormene, men kun soldaternes reaktioner på, at de bliver forfulgt, og dette virker selvsagt på ingen måde spændende.

Sand Serpents er et friskt pust til Tv-Film genren, men den halter desværre gevaldigt i sin udførsel. Det er ikke en film, man gider se to gange, og spørgsmålet er også om man overhovedet giver se den første gang.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet består af et billede galleri, filmens trailer og et trailershow for andre film udgivet af Another World Entertainment.

Billedet bliver vist i Anamorfisk widescreen og lyden er Dolby digital 5.1. Det er muligt at se filmen med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.