Silicon Valley Sæson 5

2. december 2018 af Nikolaj Sonqvist

Silicon Valley Sæson 5 billede

Tech-nørderne er tilbage

Silicon Valley Sæson 5 Ja, åbenbart er vi allerede nået til sæson 5 i en af de bedste Sitcoms i nyere tid og det er skræmmende. For når en tv-serie har nået sin femte sæson, begynder den ofte at vise svaghedstegn ved at køre i ring eller gå i stampe. I dramaserier kan man ”nemt” slå en hovedkarakter ihjel eller noget lignende drastisk, men komediegenren er anderledes. Vi skal trives med de samme karakterhold og vi skal helst grine fremfor at græde.

Men kan Silicon Valley så tilbyde noget mere end andre ligeså glimrende og garvede komedieserier Modern Family, Arrested Devolpment, Bojack Horseman, der kører på deres multiple sæsoner?

I Silicon Valley Sæson 5 arbejder Richard Hendrick og resten af Pied Piper-holdet videre med projektet om at decentralisere internettet og give magten tilbage til forbrugeren. Med et større kontor og flere programøre er udsigterne til berømmelse og rigdom nu tættere end nogensinde før. Men den mærkværdige kineser og BZ’er Jian-Yang bliver pludselig en af Pied Pipers største fjender, da han forsøger at overtage boet fra Erlich og dermed 10% af hans andel af Pied Piper, samtidigt med han rejser til Kina for at starte end kopiversion af Pied Piper.

Selvfølgelig følger Silicon Valley igen med tiden og laver parodier på tech-verden som for eksempel nutidens virtuelle valuta (cryptocurrency), som Pied Piper forsøger at tjene penge på, den kinesiske indflydelse på den digitale verden, fiktive brugerdata, samt den absurde idé at lave reklamesalg på det nye decentraliseret internet.

Det korrupte forretningsliv mellem virksomheder i teknologiverden og patentkrigen med Pied Piper, er ved at blive et trættende omdrejningspunkt i serien. Derudover er en af seriens skæveste eksistenser, karakteren Erlich, måttet forlade serien på grund af uoverensstemmelser. Selvom der fortsat er originaler tilbage; Den løjerlige Jared, som Richard har forfremmet til chief operating officer for Pied Piper, Hoolis excessive CEO Gavin Belson, der fortsætter sin kamp for at få lanceret den sorte bos ”Signature Box 3” med hans penislogo på, så er tabet af Erlich desværre stort for serien.

Den Emmy-nominerede Silicon Valley er stadig rigtig god til at levere komik og absurditeter primært gennem de erfarne stand-up-medvirkende. Sæson 5 vil uden tvivl underholde de garvede fans (mig selv inklusiv), men serien kan føles som om, den har toppet og måske er det snart på tiden at ryste posen grundigt eller lade Pied Piper få den succes, de har gået så grueligt meget igennem for at opnå.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Silicon Valley Sæson 5
Original Titel: Silicon Valley Sæson 5
Premieredato: 13. september 2018
Instruktør: Alec Berg, Mike Judge
Skuespillere: Stephen Tobolowsky, Matt Ross, Chris Williams, Martin Starr, T.j, Miller, Amanda Crew, Chris Diamantopoulos, Zach Woods, Kumail Nanjiani, Josh Brener, Thomas Middleditch, Suzanne Cryer, Jimmy O, Yang, Rogelio T, Ramos
Spilletid: 224 min.
Selskab: Judgmental Films, HBO, Warner Bros, 2018
Genre: Drama , Humor