Slim, Slam, Slum (VHS)

20. januar 2003 af Louise Freja Josephine

1 stjerner Skriv en kommentar

Slim, Slam, Slum (VHS) billede

Selvom den kun havde varet 5 minutter, havde den alligevel været for lang...

Slim (Thure Lindhardt), Slam (Simon Jul Jørgensen) og Slum (Tommy Bredsted) bor sammen i en lille, ussel lejlighed i Københavns Nordvest-kvarter. Her bruger fyrene det meste af deres tid på at ryge fede, spille Playstation, lave så lidt som overhovedet muligt og tænde på piger med store bryster – Dit, Dat og Dut. Skønt at drømme om dem, men i virkelighedens verden er det et problem for Slim, Slam og Slum, for pigerne er ikke interesserede i dem, hvor charmerende de end måtte være. De har ikke de fede jobs og de kan ikke tilbyde pigerne andet end hvad øjet møder og det er ikke lige hvad Dit (Gry Bay), Dat (Tina Kissow) og Dut (Rebecca Egekvist) umiddelbart søger. Pigerne er til smarte fyre med tjek på tilværelsen, fyre som for eksempel drengenes hade-ikon Dahlgård. Han er både lækker, har en ejerlejlighed, et fedt job og en bil. Men på trods af at Slim, Slam og Slum hader Dahlgård påbegynder de sammen med ham og deres bedste ven Verner (Ken Vedsegaard) et tegneserieprojekt på internettet. Det hele kører som smurt, indtil Verner en dag kommer forbi for at fortælle, at de ikke skulle have involveret sig med Dahlgård.

Slim, Slam og Slum er en film om tre fyre og deres opfattelse af verden. Filmen handler om at have forældre på nakken, som ønsker at man for eksempel ville komme videre i livet med en god uddannelse. Presset fra samfundet, om at man burde have et respektabelt job. Håbet om at finde en lækker kæreste og om at have det sjovt, selvom det i sin simpleste form kan være at spille Playstation, spise og sove. De tre fyre har visioner, men den største motiverende kraft er at lave noget der kan skaffe dem piger og ikke fordi de ønsker at lave om på deres liv. Filmen er en lavbudgetfilm og det burde ikke i sig selv være en hindring for at lave en god film, men for ”Slim, Slam og Slum” er det. Historien halter og skuespillet bærer præg af de svage karakterer og dialogen er trættende.

I rollen som Slim har vi Thure Lindhart, der blev uddannet ved Odense Teater i 1998. Han modtog blandt andet både Bodilstatuetten og Robertprisen for rollen som den autistiske søn i Kaspar Rostrups "Her i nærheden". Slim er den eneste i filmen af de tre, der har lidt held med kærligheden, fordi han tror på den. Slim fungerer lidt bedre end de andre karakterer, fordi han simpelthen har en dybere karakter. Vi møder Slims forældre, vi ser ham vise følelser og så fremstår han mindre overfladisk end Slam og Slum. Måske skyldes det Thure Lindhardts tro på sit store talent, at han tør udsætte sin karriere for en film som ”Slim, Slam og Slum”.
Slam bliver spillet af Simon Jul Jørgensen, som de fleste kender fra ”Banjos Likørstue”. Rollen er ikke videre udfordrende og alligevel formår Simon Jul Jørgensen ikke at spille troværdigt i rollen som Slam. I rollen som Slim optræder Tommy Bredsted. Han er forsanger i bandet ”Hvid Sjokolade” og rollen som Slum er hans første filmrolle. Han overspiller hele filmen igennem, hvilket bliver trættende – eller også spiller han ikke??? Selvom Tommy Bredsted rapper i filmen, spiller det bare ikke for ham.

Slim, Slam og Slum er tre festlige fyre og jeg ønskede mig hele vejen igennem filmen, at Marcelino Ballarin og Jorge Ballarin ikke havde lavet denne film, for det er så tydeligt at replikkerne ikke fungerer og at skuespillerne er blevet dårligt instrueret.
Filmen udstråler, at det har været sjovt at lave den og være med i den, men det giver den ikke mere karakter, tværtimod. Der er eksperimenteret med klippeteknikker, som fx kontekst-uafhængige indklip af helikoptere. Denne eksperimenteren virker mere daghøjskole, amatøragtigt end egentligt biograf materiale. Med filmens rollebesætning kunne man godt have ventet mere.

Hvis du er til fed hip-hop, lidt inaktiv tankevirksomhed en søndag med tømmermænd og skid og prutte humor, så er filmen lige dig.

Filmen er instrueret og skrevet af Marcelino Ballarin og Jorge Ballarin, som er skaberne af figurerne Slim, Slam og Slum. Ballarinbrødrene har blandt andet leveret materiale til programmet PULS, tv2.dk og Ekstra Bladet med flere.

Filmen er venligst stillet til rådighed af www.sandrewmetronome.dk"

Titel: Slim, Slam, Slum
Original Titel: Slim, Slam, Slum
Premieredato: 30. august 2002
Instruktør: Marcelino Ballarin, Jorge Ballarin
Skuespillere: Thure Lindhardt, Simon Jul Jørgensen, Tommy Bredsted, Gry Bay, Tina Kissow, Rebacca Egekvist, Ken Vedsegaard, Mads M, Nielsen, Liselotte Lohmann, Lasse Skou Lindstad, Bent Andersen, Hans Henrik Voet
Spilletid: 97 min.
Selskab: Sandrew Metronome
Slim, Slam og Slum på sofaen i selskab med deres Playstation