The Dead Lands

19. august 2015 af Jesper Poulsen

The Dead Lands billede

Apocalypto Light!

Hvis du ikke slår danske undertekster til denne udgivelse, så vil jeg påstå at det er lettere at forstå hvad de små gule Minions siger i deres egen biografaktuelle film. Vi skal til New Zealand og opleve en stammehistorie blandt Maorierne. Vi følger Hongi, søn af en høvding, som starter en hævngerrig jagt på lederen af en konkurrerende stamme. Wirepa, som lederen hedder, har koldblodigt dræbt Hongis far og en stor del af stammens medlemmer. Hongi er umiddelbart ikke den store kriger, men drevet af viljen til at genoprette ære og retfærdighed, opsøger han ”Warrior”. Denne legende siges at leve i det såkaldte Dødeland, som ikke alene er et frygtet og forbudt område. At trænge ind her menes tilmed at kunne skabe forstyrrelser i åndeverdenen, som er Maoriernes store religiøse overbevisning. Hongi ender faktisk med at finde frem til denne drabelige kriger, som ikke bare nøjes med at træne Hongi, men også støtte ham i forfølgelsen af Wirepa og dennes loyale flok krigere.

Alene ved at slå et blik på filmens cover, så får man straks en association til Mel Gibsons blodige Apocalypto. Her raser krigen også mellem indianske stammer, og udtrykket er meget lig i dette tilfælde. Spyd og bestialske håndvåben fabrikeret af naturens ressourcer hvæsser hoved og hals i et væk. Og som et rent symbolsk træk, vrimler det også med udspilede øjne, udrakte tunger og sære krumspring som en slags dyrisk trussel. Dertil kommer nogle sekvenser fra åndeverdenen, hvor Hongi blandt andet får kontakt til hans bedstemor, som beder ham om at ændre karakter, således at han påtager sig sin fars kløgt og indsigt. Denne særprægede historie udfoldes i skøn natur, som kun New Zealand kan bidrage med.

The Dead Lands er en rå og voldsom actionfilm, som giver et helt unikt indblik i denne kultur. Stammefolkene er helt afklarede med at de blot er individer i en større sammenhæng. Dødsangst har de i hvert fald ikke! Hvis du ikke tåler blod i stride strømme og brutale infights, så skal du nok ikke vælge at se med. Rollelisten tæller ingen skuespillere fra vores breddegrader. James Rolleston spilles hovedrollen som Hongi, mens Lawrence Makoare er den mystiske kriger som Hongi finder frem til. Makoare medvirker i både Ringenes Herre-trilogien og ditto Hobitten, dog gemt godt af vejen under en masse masker og make up. Eksempelvis spiller han rollen som Bolg i Hobitten: Dragens Smaugs Ødemark.

Toa Fraser har instrueret en ganske spændende film som helt sikkert byder på smæk for skillingen. Måske endda lige rigeligt, for på visse punkter er det som om at actionsekvenserne overskygger fortællingen. Jeg har hist og her faktisk ved at køre lidt sur i kampbrøl og økser mod tindingen. Men filmen består dog ikke desto mindre, for der er tilmed en særegen fascination ved at se film som ikke er spyttet ud fra Hollywood. The Dead Lands får 4 stjerner.

Bonusmaterialet består af trailers og slideshow.

Another World Entertainment.

Titel: The Dead Lands