The Escort (DVD)

27. maj 2003 af Claus Larsen

The Escort (DVD) billede

Endnu en gang lanceres en amerikansk film med en lidt uoriginal dansk titel - Filmen skal ikke forveksles med den The Escort med Daniel Autueille

George Hickenlooper kender vi ikke meget til i Danmark. Han var med til at instruere en dokumentar om tilblivelsen af Dommedag Nu, og nu kan hans film The Man From Elysian Fields købes og lejes.
Med en stjernebesætning at de store for den type film, går dramaet i gang. Byron Tiller (Andy Garcia) er en talentfuld og anmelderrost forfatter uden et gennembrud hos publikum. Nød lærer som sagt fattig forfatter at ty til andre midler, hvilket Tiller gør i mødet med den mystiske Luther Fox (Mick Jagger). Byron Tiller er en vellidt far og ægtemand, hvorfor det jo også skærper intrigen mere, da vi erfarer at Fox er alfons og leder et escortfirma, der servicerer ensomme og rige kvinder. Tiller lokkes til at være ledsager til forfatterkollegaen Tobias Alcotts unge hustru. De ender jo i kanen, men Byron finder os et venskab med den populære forfatter og sammen skriver de et mesterværk af en bog. Hvor langt skal man ud for at finde sin inspiration, synes filmen at spørge seeren, mens seeren synes at følge med hvorfor det hele ender så galt. Præmissen halter som det i filmen siges om Alcotts bøger og hvem ville nogensinde elske sin kone så højt og så være mandlig escort. Manden har jo en litteraturuddannelse fra Yale. Den slags huller koster stjerner. Manden bag manus er Phillip Jayson Lasker og er det nødvendigt at sige, at han er debutant!!!
Som sagt er det en vældig stjernebesætning Hickenlooper har rendt rundt med. Andy Garcia er også medproducent. Han spiller altid en lidt forsagt og sørgende type, hvilket han gør godt og kedeligt realistisk. James Coburn er ikke overlegen, men vi tænker med taknemmelighed tilbage på hans store karriere, nu hvor han ikke længere er i blandt os. Mick Jagger rykker mere på scenen selvom han er hæderlig i rollen som Luther Fox. I en lille birolle ses Anjelica Huston desuden, hvilket ikke rykker ved at filmen ikke får mere end 3 stjerner for et drama en den bløde mellemklasse.
DVD’ens ekstramateriale er ret beskedent. Der er to ti minutters interview med hhv. Hickenlooper og Andy Garcia optaget med meget dårligt lydudstyr. 2 stjerner.

Titel: The Escort
Original Titel: The Man From Elysian Fields