The Good Wife - sæson 1

15. januar 2012 af Helle Perrier

The Good Wife - sæson 1 billede

Alletiders serie om en kvinde, der tvinges til at kæmpe i retten og på hjemmefronten

Man skal ikke altid skue hunden på hårene, er der vist et ordsprog der siger. For serieentusiaster er dette i sandhed gode tider. Amerikanerne pumper serier ud som aldrig før, og hvor man før skulle lede efter noget at se, så er der næsten for meget at vælge imellem. Det hjælper at skille sig lidt ud fra mængden, hvilket bestemt ikke er noget The Good Wife gør. En lidt tam baggrundshistorie om en kvinde, en utro ægtemand og deres liv kan ikke rigtig hamle op med seriemordere, politimænd, narkohandlere og stort anlagte middelalderkampe. Derfor må jeg med skam også meddele, at jeg lidt havde afskrevet The Good Wife fra starten som en lille and i en meget, meget stort andedam. Men jeg tog da heldigvis fejl, for The Good Wife er en serie fuld af kvaliteter, og den er mere end bare seværdig – den er rent faktisk god.

Historien kort: statsanklager Peter Florrick ryger i fængsel dømt for svindel. At det så samtidig er kommet frem, at han har haft hyppig omgang med prostituerede gør det ikke nemmere for hans hustru; Alicia. Til alles store forundring lader hun sig ikke skille, men tager derimod børnene med i en lejlighed og forsøger at stykke sit liv sammen igen. Det job, hun opgav for at være hjemmegående husmor tager hun fat på igen, som advokat i et stort firma i Chicago.

His scandal. Her story. Sådan lyder undertitlen til the Good Wife, og det er da også hustruen, der er seriens absolutte omdrejningspunkt. Alicia Florrick spilles af Julianna Margulies, der nok er bedst kendt fra tv-serien Skadestuen, hvor hun i rollen som sygeplejerske Hathaway formåede noget som tusindvis af kvinder drømmer om; at få hevet George Clooney med hjem i seng.

Her spiller hun ligeledes en handlekraftig kvinde, men der er dog et aber dabei: hvorfor i alverden er hun ikke blevet skilt fra den utro skiderik? Det spørgsmål stiller man sig selv igen og igen, men serien tager kun lige så stille hul på de betændte bylder i fru Florricks verden. Og det er en brandgod fortælleteknik. Selv om vi har den overordnede rammefortælling om mandens affære og anklagerne mod ham, så kører den parallelt med små, afsluttede historier i hvert enkelt afsnit. Hvem er det, der lægger fotografier af mandens eskapader på deres dørtrin? Hvem er det der holder øje med deres lejlighed? Blev manden måske i virkeligheden falsk anklaget? Alt dette får vi serveret i små bidder mens vi fra gang til gang følger en enkelt retssag.

Det er et dejligt, konsekvent format. Historien er meget stramt fortalt og det giver seeren en ”bare lige ét afnsit mere” - følelse.
Julianna Marguilies er perfekt castet som seriens altdominerende hovedrolle. Husmor-look krydret med en fandenivoldskhed, der lurer under overfladen giver serien karakter. Manden spilles af Chris Noth, som bedst kendes som mr. Big fra Sex and the City.
Fru Florrick får hjælp af detektiven Kalinda, der arbejder på advokatkontoret. Hun portrætteres af den altid skønne Archie Panjabi, der er med til at give serien et løft.
Det eneste, der for alvor trækker i den negative retning er den forudsigelighed, som uundgåeligt kommer, når man holder fast i det samme format. Vi ved, at afsnittets gåde bliver løst inden tiden løber ud, og derfor går overraskelsesmomentet lidt fløjten. Det forsøger man så at holde i skak ved hjælp af den overordnede fortælling, men det lykkes kun delvist.

The Good Wife er dog når alt kommer til alt en yderst stilsikker serie hvor mange elementer spiller godt sammen. På den ene side er der kvinden, der skal redde sit ægteskab og holde sammen på en familie med to børn og på den anden side har vi kriminalfortællingen, hvor mordere skal findes og mennesker hjælpes. Det er vedkommende og rigtig godt fortalt med nogle fremragende skuespilpræstationer og et velskrevet manuskript.
Så selv om The Good Wife på overfladen kan lige en metervare, så hæver den sig langt over sine genrekammerater og er slet og ret en god omgang underholdning og spænding, der kan ses af både ham og hende.

Ekstramaterialet byder ikke på det helt store: Deleted scenes og Making of season one.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: The Good Wife