X-Files sæson 3

21. august 2007 af Michael Panduro

X-Files sæson 3 billede

Stadig en del træffere, masser af stemning og gode historier

Tredje sæson af X-files, der buldrede over skærmene i 1995-96, lægger ud in medias res. Vor åbensindede og småparanoide FBI-agent, Mulder, er forsvundet og regnes for død. I løbet af det første, sammenhængende dobbelt-afsnit bliver han dog fundet af en gruppe amerikanske indianere, der blev præsenteret i sæson 2, og ved sang og dans genoplivet til dåd.

I mellemtiden bliver den behjælpelige Scullys søster ved en misforståelse slået ihjel af den lyssky gruppe konspiratører der står bag både Mulders død og et kæmpe komplot dækkende over både rumvæsner og enorme menneskelige databaser gemt i bjergsider. Plottet tykner, som man siger, flere karakterer viser sig fra overraskende sider, gamle nazi-videnskabsmænd bliver involveret og det hele kulminerer i et enormt rumskib der forsvinder ud i horisonten.

Hvis man som jeg selv foretrækker X-files når der ikke går for meget rumvæsen og regeringskomplot i den, så er man lige ved at have fået nok her hvor serien så heldigvis vælger at tilsidesætte det overordnede plot for de mere jordnært overnaturlige, enkeltstående gyser-afsnit der i mine øjne er seriens force. Gennem de næste 22 afsnit, der sammen med de to sammenhængende i starten udgør denne 7DVD-box, får vi nemlig mere almindelige, simple og spændende historier. Historier om teenagere der kan påkalde lynnedslag, uhyggelige big-foot monstre, stigmatikere, internet-mordere der stjæler folks fedt-depoter og grupper af både satanister og dræberkakerlakker.

Det er serien som jeg kan lide den og med nogle af de bedste afsnit den nogensinde har haft at byde på. Flere gange trækkes der tråde tilbage til det centrale plot om Mulders måske bortførte søster, hans fars mystiske arbejde og det enormt omfattende komplot der langsomt ville overtage mere og mere af seriens sendetid og i mine øjne sænke underholdningsværdien, men centralt står de små historier - heldigvis.

For når vi serveres et fantastisk afsnit som ”2shy” med Timothy Carhart som fantastisk underspillet internet-morder så er det X-files når det er allerbedst. Dystert, ulækkert, voldsomt og uforklarligt. Der er ikke lige så mange guldkorn i sæson 3 som i anden sæson, men der er nogle fuldgyldige fuldtræffere i mellem. En ung Giovanni Ribisi (i øvrigt sekunderet af en ung Jack Black) tilføjer humor som den menneskelige lynafleder i ”D.P.O.”, der bydes på regulær spøgelseshævn i ”The List” og en nærmest bibelsk plage i ”War of the Coprophages”. Andre senere kendte ansigter som Luci Liu og Ryan Reynolds kigger også forbi, mens regulære gæster som Alex Krycek (Nicholas Lea) og Brian Thompsons udenjordiske lejemorder gør deres entre i serien.

Der er altså masser af knald på i tredje sæson der balancerer fint mellem de glimrende afsnit, de lidt mindre mindeværdige og dem der driver det overordnede plot videre. Serien holder stadig i dag og det er stadig uhyggeligt, til tider ganske voldsomt TV. Var man fan dengang vil man stadig være det ved et gensyn i dag.

Lyd- og i sær billedsiden er ikke specielt imponerende dagens standard taget i betragtning og vidner i højrere grad end serien i sig selv om udgivelsens alder. Meget er sket indenfor TV-underholdning over det sidste årti og det er tydeligt her.

Bonusmateriale er her til gengæld masser af. Et væld af fraklippede scener – nogle underholdende andre forståeligt fjernet – kommentarspor, special-effekt montager, trailere og TV-spots. Dertil en udmærket dokumentar og et interview med skaber Chris Carter om sæson 3. Et ovenud tilfredsstillende udvalg der øger værdien af sættet.

Til den forholdsvis beskedne pris er her over 18 timers solid underholdning og nogle højdepunkter i en serie der herfra kun ville gå ned af bakke. De to første sæsoner af X-files vil altid være de bedste, men her i tredje omgang havde seriens forfattere stadig masser at byde og masser aj gejst, glimt i øjet og mystik i ærmet. Bestemt anbefalelsesværdig.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:SF/Fox.

Titel: X-Files sæson 3
Original Titel: The X-Files, Season 3